lördag 28 februari 2009

Vagndynefodral

Kom en dag på att jag såklart också vill ha en snyggare dyna i min briovagn. Jag hade redan en lös dyna som jag köpt för länge sedan och tyg låg på hyllan, tvättat och klart! =) Så det blev liksom ett fodral eller vad man nu ska kalla det. Ritade helt enkelt av dynan på tyget + sömsmån och sedan satte jag igång. Det var lite funderande hit och dit innan jag fick till en bra lösning som gick att ta av lätt och även fästa upp över ryggstödet så som det är på originaldynorna. Det var ju egentligen hur lätt som helst bara jag fick löst arbetsordningen.

Först gjorde jag en framsida, en baksida samt en en extra överdel till baksidan. "hålen" där bandet skall ut gjordes, sedan en rektangel med resårband (som skall dras över kanten på ryggstödet för att hålla dynan på plats). Sedan var det ju bara att lägga fram och bakstyckets rätor mot varandra MEN med den extra överdelen och rektangeln emellan med rätorna mot framsidan liksom. Sedan sydde jag ihop. (Även resårbanden fästes ju nu såklart) Man fick givetvis lämna en öppning på toppen så att man kan ta i och ur dynan... Vräng och den är klar! Lätt lätt lätt! I alla fall om man nu vet hur en Briodyna ser ut... hehe. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar