måndag 11 maj 2009

En randig pingvin.

Detta är alltså en topp/tunika/t-shirt som jag sytt bara till mig! Nämnde härom dagen att jag velar lite och ändrar mig mycket under vägens gång och tänkte att jag skulle ge ett exempel på hur det kan bli när jag är i skapartagen... Den här blommiga saken var från början en randig pingvintröja med mudd. =) Jag hade redan bestämt det och lagt upp tyg och mönster och var i färd med att börja klippa. MEN så bytte jag tyg bara. Och så gjorde jag tröjan i två stycken eftersom det andra tyget var lite kort. Och jag ändrade halsrigningen också eftersom jag inte ville ha urringat.

men annars gick det enligt planen så här långt. (förutom att förlängde den liiite också)

Klippte och började sy. Men... det är ju nästan sommar! Kortärmat ska det ju vara såklart. Ändra. Fick göra lite extra justeringar kring armhålan också eftersom skärningen för pingvin blev väldigt konstig när jag klippte av ärmen helt. satte lite trikå som kant istället för att fålla eftersom jag plötsligt upptäcte att jag hade tunn trikå som gick i exakt färgton. =)

So far so good...

När det nu inte var så luftigt kring armarna längre borde det väl ändå bli bättre med en tajtare modell i övrigt också? Dessutom hade jag ju färlängt den så det skulle nog göra sig bra med en fållad kant nertill istället för mudd.

Jodå, så fick det bli.

4 kommentarer:

  1. Det är såna beslutssvårigheter som gör nya snygga modeller! :0) Blev kalas bra!

    SvaraRadera
  2. Riktigt snygg och väldigt kul lektyr!
    Jag känner igen mig så väl, det är rätt roligt när idén bara skenar iväg, resultatet inte har nåt med grundtanken att göra men att det blir så bra! :-)

    SvaraRadera
  3. Herlig! Resultatet ble jo supert!!
    Og takk for hyggelige kommentarer i bloggen min:)

    SvaraRadera
  4. Hahaha, ja så brukar jag också göra. Och av tröjan bidde det en grytlapp. Typ. Fast din blev ju jättefin, somrig och fin!!! Önskar bara min tunika blir klar snart så jag får något att visa upp. Och ingen grytlapp...

    SvaraRadera